Saturday 12 March 2011

MARANG VILLAGE - LEDAKAN INSPIRASI



not just posing....but focusing
(Sekadar coretan peribadi)
Bertugas di Marang Village bersama guru-guru pengawas telah memberi peluang untuk minda ini memikirkan perkara-perkara yang lebih segar untuk dilakukan dalam kerjaya dan kehidupan peribadi. Seolah-olah butang 'refresh' saya telah ditekan lalu lahirlah pelbagai idea dan minat yang baru. Antaranya:-
 
1. BLOGGING

Shooting Star Prezz dah saya lancarkan sebelum kem lagi,tapi 3 hari di kem telah memberi banyak idea untuk saya masukkan dalam blog ini. Sesi kuliah dan soal jawab bersama peserta kem (sorry,lupa nak amik gambar dalam surau) membuatkan saya terfikir elok juga kalau apa yang dibincangkan waktu itu saya kongsikan bersama semua pembaca. Lagipun atas amanah ilmu,saya rasa perlu saya jawab soalan-solan tersebut sekali lagi dengan tepat bersumberkan rujukan yang sahih.
 Bertanya untuk dapat ilmu
 Menulis untuk berkongsi pengetahuan
Idea mestilah ada hujahnya. Kalau tidak,akan dianggap sebagai gurauan.


2. FOTOGRAFI

Secara jujurnya,saya ini seorang peminat teknologi elektronik. Apa sahaja yang baru akan buat saya teruja. Kerana itulah saya pilih model handphone yang saya guna sekarang ini(yang sentiasa menjadi mangsa komen sinis Cikgu Azman HEM-membazir katanya,canggih tapi kecik sangat-but no hard feelings,honestly).
 Mangsa kritikan. Despised for being technologically advanced.
 Lucu tapi sinis-Cikgu Azman is always informative and entertaining.

Tapi antara teknologi yang saya masih belum pandai ialah fotografi. Jeles sungguh bila melihat foto-foto yang di 'snap' oleh Cikgu Kamal mahupun oleh pelajar-pelajar berbakat seperti Ann Nur,Shahirah,Hamisah dan lain-lain. Tak dilupakan Tragedi Kem Pengawas tahun lalu yang masih berbekas di hati saya dan mereka yang hadir tahun lepas(ampun Kak La,ampun Kak Mas...ampun tuan pengetua).
Good focus-taken by them.
 Not so good-taken by God knows who.
 Kualiti gambar bila tak pandai DSLR(kem pengawas 2010)-oh the horror!!!
 Gambar terbaik tahun lepas. Low in picture quality yet high in artistic value(lol).


Tahun ini DSLR Canon itu sudah berjaya saya pelajari. Dari situ lahir pula minat untuk mencebur diri ke bidang fotografi pula. Alangkah bagusnya kalau dapat 'snap' gambar sehebat National Geographic. Insya Allah boleh....Muslim Boleh!
 You might be big and black but you don't scare me anymore.




No comments:

Post a Comment