Sunday, 25 September 2011

PAI UNTUK PELAJAR - TINGKATAN 2 - BERIMAN KEPADA KITAB SUCI

SETELAH SEKIAN LAMA DITUNGGU. NOTA TERBAHARU


KEJUTAN BESAR DI PAGI SELASA

Di pagi Selasa yang hening....perhimpunan pagi SMK Paka yang rutin tiba-tiba dikejutkan oleh kedatangan VV(vvvvvvvvvvvvvvvv)IP yang tidak disangka. Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu,Tn.Razali bin Daud telah melakukan lawatan mengejut di hadapan semua guru dan pelajar SMK Paka. Alhamdulillah semua pelajar telah menunjukkan disiplin yang baik dan telah mendapat pujian daripada Tuan Pengarah. 

Tuan Pengarah sempat berucap kepada semua warga SMK Paka.



Menandatangani buku pelawat.

Ikuti ucapan beliau....eksklusif di Shooting Star Prezz.


Friday, 23 September 2011

PUASA ENAM DI BULAN SYAWAL

Assalaamualaikum semua pembaca...

Harapnya masih belum terlambat untuk saya ucapkan Salam Aidilfitri untuk semua. Bersempena Syawal yang masih berbaki ini,seronok saya melihat rakan-rakan Muslimin Muslimat bertungkus lumus(ada yang berjuang) untuk menghabiskan ibadah Syawal khususnya puasa enam yang amatlah digalakkan. Saya doakan Allah beri ganjaran pahala puasa setahun sepertimana yang telah di'offer'kan kepada kita. 

Eloklah kiranya saya ambil kesempatan ini untuk berkongsi sedikit bacaan berkenaan puasa enam. Harap-harapnya dapat menjadi panduan kita semua untuk menjadi Muslim yang Slim(slim dari sifat Mazmumah)

Tazkirah oleh Ustaz Buluh (Ustaz Muhammad Rashidi bin Haji Wahab) merupakan salah seorang panel agama iLuvislam.com.

Kini kita berada dalam bulan Syawal dan masih berbaki beberapa hari sahaja lagi untuk melangkah ke bulan Zulkaedah. Sepanjang tempoh ini juga kerap kali saya ditanyakan pelbagai persoalan mengenai perihal puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Oleh itu, di sini saya ingin mengambil sedikit ruang untuk menjelaskan secara ringkas beberapa persoalan yang berlegar di sekitar puasa enam Syawal ini.


Antara persoalannya adalah mengenai adakah puasa enam Syawal perlu dilaksanakan secara berturut-turut atau sebaliknya. Sebenarnya cara yang afdhal (terbaik) adalah berpuasa secara berturut-turut sebaik sahaja selepas Aidilfitri yang pertama menurut pandangan mazhab Shafie dan Hanafi.


Akan tetapi, cara demikian iaitu berpuasa berturut-turut selepas Aidilfitri pertama tidaklah menjadi suatu rukun atau syarat terhadap ibadat puasa enam Syawal ini. Malah ganjaran sunatnya tetap diperolehi sekalipun dilakukan secara berselang-seli asalkan ia dikerjakan sebanyak enam hari dalam bulan Syawal.


lni berdasarkan hadis daripada Abu Ayub RA, sabda Rasulullah SAW bermaksud:
"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun" (Riwayat Muslim dan lain-lain)


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Barangsiapa berpuasa enam hari selepas hari raya Aidilfitri maka adalah dia mencukupi setahun. Barangsiapa mengerjakan satu kebajikan maka baginya sepuluh kali ganda." (Riwayat Ibn Majah, al-Baihaqi, Ahmad dan lain-lain)


Berdasarkan hadis-hadis ini juga, mengerjakan puasa sunat sebanyak enam hari dalam bulan Syawal diibaratkan oleh Rasulullah SAW bagaikan berpuasa sepanjang tahun. Ini kerana sebulan puasa Ramadan itu menyamai puasa sepuluh bulan dan puasa enam pula menyamai dengan dua bulan. Jika dicampurkan sepuluh bulan dengan dua bulan, maka genaplah ia setahun. Perkara ini dijelaskan lagi dalam sebuah sabda Rasulullah SAW bermaksud:
"Berpuasa sebulan (disamakan) dengan sepuluh bulan puasa, dan berpuasa enam hari selepasnya (disamakan) dengan dua bulan puasa, maka kedua-duanya itu (jika dicampurkan) genaplah setahun." (Riwayat al-Darimi)


Selain itu, persoalan lain yang sering timbul juga adalah mengenai manakah dahulu perlu diutamakan antara puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal. Perlu diingatkan bahawa mengqada' puasa Ramadan merupakan suatu kewajipan yang perlu dilunaskan sebanyak hari yang ditinggalkan. Ia merupakan 'hutang' manusia kepada Allah SWT. Namun begitu, bagi sesiapa yang benar-benar keuzuran sehingga tidak berdaya mengerjakan puasa, mereka tidak diwajibkan mengqada' puasa yang ditinggalkan itu, tetapi wajib membayar fidyah sebagai ganti puasa yang ditinggalkan.
Firman Allah SWT bermaksud:
"Dan wajib atas orang-orang yang tidak berdaya (berpuasa kerana keuzuran dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan kepada orang miskin." (Surah al-Baqarah: Ayat 184)


Dalam mengerjakan qada' puasa Ramadan, para ulama menyatakan bahawa orang yang meninggalkan puasa tanpa keuzuran, mereka dikehendaki menyegerakan mengqada' puasa tersebut. Bahkan sebahagian ulama berpendapat tidak diharuskan melakukan puasa-puasa sunat termasuk puasa enam Syawal selagi tidak selesai mengqada' puasa Ramadan.


Walaubagaimanapun, bagi mereka yang meninggalkan puasa kerana keuzuran yang dibenarkan oleh syarak seperti perempuan haid atau nifas, diharuskan bagi mereka mengerjakan puasa enam Syawal terlebih dahulu sekalipun mereka masih mempunyai puasa qada' Ramadan.


Perkara ini mungkin berlaku disebabkan mereka berada di akhir Syawal dan dikuatiri tidak sempat menghabiskan puasa enam Syawal. Pun begitu, mengutamakan puasa qada' Ramadan adalah lebih baik jika mereka mempunyai waktu yang cukup untuk menghabiskan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal dalam bulan Syawal itu juga.


Adapun mengenai persoalan niat puasa qada' dan puasa sunat secara serentak, berlaku khilaf di kalangan ulama. Sebilangan ulama menyatakan harus diniatkan dan ditunaikan puasa qada' Ramadan dan puasa sunat enam Syawal secara serentak.


Namun kebanyakan ulama berpendapat jika dapat memisahkan puasa tersebut iaitu melakukan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal pada hari yang berlainan adalah lebih baik berbanding dengan berpuasa secara serentak.


Berikut merupakan keterangan dan langkah-langkah yang boleh dijadikan panduan mengenai puasa serentak ini:
1. Selesaikan puasa qada' Ramadan terlebih dahulu sebelum berpuasa enam Syawal. Ia adalah lebih baik dengan mengutamakan puasa qada' Ramadan yang wajib terlebih dahulu sebelum berpuasa sunat. Hal ini dilihat bertepatan dengan firman Allah SWT bermaksud:
"Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amalan kebaikan bagi) keampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang berbuat kebajikan." (Surah ali-Imran: Ayat 133)
2. Namun jika kita tidak mampu melaksanakan puasa qada' Ramadan dan puasa enam Syawal secara berasingan di dalam bulan Syawal, maka harus kita mendahulukan puasa enam Syawal terlebih dahulu. Ini kerana puasa enam Syawal hanya boleh dikerjakan pada bulan Syawal sahaja sedangkan puasa qada' Ramadan boleh dikerjakan selepas bulan Syawal.
3. Jika kita tidak mampu juga melaksanakan puasa enam Syawal dan qada' Ramadan secara berasingan disebabkan keuzuran, maka puasa secara serentak antara puasa enam Syawal dan qada' Ramadan adalah langkah terbaik.


Demikianlah beberapa penjelasan mengenai permasalahan berkaitan puasa enam Syawal yang sering menjadi persoalan di kalangan umat Islam di Malaysia pada masa kini. Semoga dengan penerangan ini akan menjadikan puasa enam Syawal kita lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya. InsyaAllah.
Wallahualam.

Friday, 24 June 2011

Jangan tinggalkan nasib diriku di tanganku semata-mata.....



Sudah menjadi lumrah insan,bila kita berada dalam kesusahan,kita akan kembali mengingati Tuhan. Rasulullah mengajar kita,apabila masalah melanda sebelum memohon pada Yang Esa hendaklah kita sedari hanya dengan bantuan-Nya kita akan berjaya keluar dari kesusahan kita. Pohonlah supaya Allah tidak meninggalkan kita di saat kesusahan ini. InsyaAllah Taufiq-Nya akan menyinari hidup ini. Sama-sama kita muhasabah diri kita di hari Jumaat yang mulia ini. 

Tuesday, 17 May 2011

Selamat Hari Guru untuk Warga Pendidik SMK Paka

 Khas untuk warga pendidik SMK Paka. Terima kasih semua kerana memberi peluang untuk mengecapi pengalaman di alam perguruan. Untuk semua pelajar SMK Paka,this is for you too....the bonds we share are The Bonds of Love....for Allah. 






LIRIK LAGU BILA NUR MELIMPAH DI HATI
Bila nur melimpah di hati
Manusia itu bangun
Dari alam kegelapan
Ibarat mata yang berseri

Menatapi mentari pagi yang
Indah dan cerah menerangi
Kerana iman dan juga islam
Telah menjadi keyakinan

Bila quran dan sunnah didaulatkan
Ketika itu jiwa dikorbankan
Harta kemewahan dilaburkan
Demi untuk agama kebenaran






LIRIK BONDS OF LOVE
Why are you so sad
And why is it so bad
When someone leaves you behind

Won't you ever know

Don't you realize
It's just a part of life
When you fall in love
With some one some time
It's smile with a broken heart

Only falling in love

With Allah....

The bonds of love survive

No mountain too high when there's way
Come to Allah you'll never fail
The truth's so close it shall prevail

Allah, we belong to You

And everything we do
We do it all for You
Allah, always by our side
Guiding us to the light
Everything shines bright
No matter day or night

Friday, 22 April 2011

PREZZZURAIHI SANA SINI - perkhemahan kadet bomba & pertandingan nasyid.

Assalamualaikum kepada semua pembaca Shooting Star Prezz. Sejak hampir sebulan kebelakangan ini saya kurang berkesempatan untuk memasukkan bahan-bahan terkini ke dalam blog ini. Asyik sangat mengurus program pelajar sehingga kurang masa nak mengahadap PC untuk memasukkan bahan. Kehidupan peribadi pun agak terabai,sehingga ditegur si dia baru perasan. 

InsyaAllah sekiranya tiada aral melintang,pada minggu-minggu yang akan datang blog ini akan meledak dengan maklumat terkini dan artikel menarik. Sementara itu,saya uploadkan beberapa gambar kenangan aktiviti sepanjang beberapa minggu ini bersama para pelajar.


PERKHEMAHAN KADET BOMBA NEGERI TERENGGANU 2011
TEMPAT             : PUSAT KOKURIKULUM,KEM MERBAU MENYUSUT,SETIU
TARIKH              : 15 - 18 APRIL 2011
PENCAPAIAN   : KETIGA PERTANDINGAN KAWAD KAKI,KETIGA KAWAD HOS (OPERASI BASAH)


4 hari berkhemah bukannya lama. Tapi kalau diambil kira tempoh 3 minggu sebelumnya untuk latihan pusat di sekolah,menguruskan 32 orang untuk ke perkhemahan ini amat memenatkan. Kerenah dari hari pertama sehingga hari bertolak ke kem tak putus-putus. Sampai di kem sana,mental ini sudah lesu. Nasib baik ramai lagi rakan yang membantu. Sepanjang berada di sana,walaupun banyak kerenah...tapi amat menyeronokkan. Pencapaian mendapat tempat ke-3 negeri sudah cukup untuk melahirkan rasa syukur dan lega di hati. Semuanya pulang dengan pengalaman berharga dan hati gembira. Tahniah para kadet sekalian. Saya amat bangga dengan anda semua. Sama-sama kita puji Tuhan yang memberi kita peluang dan kejayaan ini. ALHAMDULILLAH.


Kontijen Dungun sentiasa ceria sepanjang kem.


Senyuman seindah suria memancar.


Bersama pasukan Kawad Operasi Basah. Tahniah tempat ke-3 Negeri.


Kontijen Dungun 2011.


Cikgu Yusop sebagai mentor dan teman. Banyak pengalaman dapat dikongsi.


Kami mengambil tips dari yang terbaik...dua guru pengiring kebangsaan.


Takde pisau dipinggang tu bukan bomba LOL.


Bergambar di hari terakhir kem.


Siap nak balik dah.



*p.s. suatu pagi,seorang wanita misteri menegur dan mengkritik saya tanpa ada sebab yang jelas. Katanya saya tak boleh duduk dan lihat je,saya perlu menjadi 'main man' dalam kadet bomba di tempat saya. Usaha lebih lagi biar betul-betul jadi kebanggaan pelajar saya. Pergi kursus bomba dan kuruskan badan. Mula-mula 'bengang' jugak....dah dekat sebulan bekerja untuk perkhemahan ni,bukannya melepak je. Tapi ada betul katanya....saya TERIMA SEBAGAI CABARAN. Thank you mystery woman...whoever you are.


PERTANDINGAN NASYID SEKOLAH MENENGAH PERINGKAT ZON B DAERAH DUNGUN.
TEMPAT          : DEWAN SERI GEMILANG SMK PAKA
TARIKH           : 19 APRIL 2011
PENCAPAIAN: NAIB JUARA ZON B (layak ke peringkat daerah)


Belum hilang pening dan penat berkhemah,tugasan baru sudahpun menanti. Asalnya jadi jurulatih nasyid je,tiba-tiba terus naik pangkat jadi PENGERUSI HAKIM. Atas sebab minat dan ingin pengalaman,saya tidak menolak. Bukan senang seorang GSTT untuk ditawarkan tugas begitu. Pengalaman begitu memang dicari. Alhamdulillah,mental saya masih kuat untuk mengharungi hari itu. Tambah gembira apabila SMK Paka menjadi naib johan dan terpilih mewakili zon ke peringkat daerah pada 28 April 2011. Sekalung tahniah untuk semua ustazah yang sudi berkorban masa melatih pasukan nasyid kita sehingga berjaya. Namun,sudah lumrah manusia zuhud tak selesa diberi pujian...jadi apa kata kita puji Tuhan. ALHAMDULILLAH.


SMK Paka - Naib juara Zon B Daerah Dungun
Diharapkan minggu-minggu akan datang lebih produktif terutama bagi saya untuk men'update' blog ini. Terima kasih kerana kekal setia dengan Shooting Star Prezz.

Friday, 8 April 2011

KULIAH PILIHAN - Jangan Bersedih...Allah bersama kita.

Tatkala dunia dirasakan makin menghimpit,resah gelisah mula melanda. Masalah jiwa yang berpanjangan seolah-olah tiada penghujungnya. Silap yang sekelumit membuat hidup kita seakan-akan sudah hancur berkecai dan sesat kita selangkah,sudahpun hilang punca untuk kembali ke asalnya. Dunia sering membuat kita rasa sebegitu.

Namun saudara seagamaku,usah risau kerana jalan keluar dari gundah gulana ini ada pada Yang Maha Esa, Ketenangan jiwa yang dicari selama ini hanya selangkah di hadapan kita. Kerana selangkah kita rapat pada pencipta kita...bagaikan seribu langkah kita makin didekati-Nya. Ikutilah tazkirah yang indah ini daripada Dr.Asri Zainal Abidin.  

Monday, 4 April 2011

PAI UNTUK PELAJAR - Bahagian Tilawah T2 - ILMU PENYULUH KEHIDUPAN

Menuntut ilmu merupakan sesuatu teras dalam kehidupan beragama. Islam menuntut umatnya supaya memiliki ilmu yang mantap barulah dapat menjadi seorang Muslim yang sempurna iman dan amalnya. Sesiapa yang ingin memiliki dunia hendak dengan memiliki ilmu,sesiapa yang inginkan akhirat juga mestilah memiliki ilmu. Sesiapa yang inginkan kedua-duanya bersama,semestinya dengan memiliki ilmu.

Saturday, 2 April 2011

PAI UNTUK PELAJAR - Bahagian Ibadat T1 - Mandi



 Mandi khususnya MANDI WAJIB adalah topik yang amat penting untuk dipelajari dan diamalkan khususnya ketika bermula usia baligh. Perkara fardhu ain ini tidak boleh diabaikan kerana ia menentukan sah ataupun tidak sah ibadat kita. Berpandukan buku teks tingkatan 1,marilah sama-sama kita mengulangkaji topik ini.




Sebagai maklumat tambahan,anda boleh klik pada link di bawah untuk panduan lengkap mandi wajib.
Panduan Mandi Wajib diambil dari JAKIM
Cara-cara mandi wajib berdasarkan sunnah 

Friday, 1 April 2011

APA PENDAPAT ANDA - POCO POCO

Semalam blog ini telah membincangkan tentang hukum tarian poco poco. Berdasarkan perkembangan terkini,media massa masih lagi mensensasikan isu ini. Tapi apakah pula pendapat anda? Adakah anda melihat Poco Poco sebagai budaya negatif,tarian kebudayaan atau sekadar senaman ringan?Klik pendapat anda pada survey di bawah.
Sekadar hiasan


APAKAH PENDAPAT ANDA TENTANG TARIAN POCO POCO?




Thursday, 31 March 2011

POCO POCO - Kontroversi Semasa

Ketika ini media massa di Malaysia hangat memperdebatkan isu hukum tarian POCO POCO. Isu ini mula mendapat perhatian setelah Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak memfatwakan tarian tersebut sebagai haram. sepertimana yang dinyatakan oleh Mufti Negeri Perak sendiri Tan Sri Harussani Zakaria.  


Tarian ini merupakan satu budaya yang mula popular di kalangan masyarakat Malaysia dan ditarikan sebagai aktiviti ntuk memeriahkan majlis dan ada juga melakukannya sebagai senaman. Namun setelah pengharaman ini disensasikan,orang Islam Malaysia mula rasa keliru. Malah yang bukan Islam juga keliru. Di sini saya uploadkan paparan berkenaan hukum tarian poco-poco. Nilailah...dan cuba kita bincangkan.


Di sinilah bermulanya.....dikatakan surat dari Jawatankuasa Fatwa Perak.



Pekeliling ini menyatakan bahawa Jawatankuasa Fatwa Perak telah mengharamkan poco-poco disebabkan perkara berikut:-
1. Ia tarian dari Jamaica(?) yang berunsur pemujaan roh
2. Tarian poco-poco bercirikan agama Kristian berdasarkan gerak tari yang seakan-akan lambang salib(?).


Alasan hukum dikatakan berdasarkan kajian mendalam,namun tidak dinyatakan pula sumber kajiannya. Dengan penuh rasa hormat kepada Mufti Perak dan anggota Jawatankuasa Fatwa,saya rasa perlu juga didedahkan sumber dan bahan-bahan kajian itu. Muslim berhak mengetahui dan menilainya. 

Jika anda perasan,tarikh pada surat ini adalah sedikit perbezaan dengan Takwim Hijrah yang ada. Jika saya yang tersilap tolong betulkan.


Saya mempunyai pendapat peribadi berkenaan hal ini,namun saya rasa eloklah jika pakar dalam bidang hukum hakam sendiri yang mengulas isu ini. Berikut adalah ulasan Dr.Asri Zainal Abidin,bekas Mufti Kerajaan Perlis. Kita boleh mengambil panduan dari kaedah beliau menentukan hukum isu ini. Berikut adalah petikan dari blog beliau.

TARIAN POCO-POCO SECARA ASASNYA HARUS
Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin

S.S Mufti Perak, Ybg Tan Sri Harussani telah mengharamkan tarian poco-poco atas asas ia berasal dari agama lain yang berunsur pemujaan ruh dan bercirikan agama Kristian. Pihak beliau mungkin ada alasan yang tersendiri. Namun, dengan menghormati hak Negeri Perak, S.S Mufti Perak dan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak, izinkan saya ingin memberikan pandangan mengenai hal ini. Ini kerana bimbang prinsip asas Islam disalahfahami oleh sesetengah pihak yang lain. Berikut perkara yang perlu difahami oleh kita;

i. Pada asasnya, semua urusan harian (daily life) dalam kehidupan manusia yang membabitkan persoalan keperluan atau kepentingan hidup insan adalah harus dilakukan KECUALI jika terdapat dalil yang jelas mengharamkan hal tersebut. Maka, segala bentuk senaman, tarian, makanan, perhiasan dan seumpamanya adalah harus atau dibolehkan melainkan ada bukti yang jelas dari nas syarak ia diharamkan, atau dimakruhkan.
Justeru itu, Nabi s.a.w tidak mengharamkan banyak budaya Arab yang memberikan faedah kepada insan secara langsung atau tidak langsung, antaranya; nyanyian dan gendang semasa perkahwinan. Dalam hadis al-Bukhari:
Seorang wanita berkahwin dengan lelaki Ansar, maka Nabi bersabda: “Wahai ‘Aisyah! Mengapakah tiada bersama kamu hiburan? Orang Ansar sukakan hiburan”. Hadis menunjukkan Nabi s.a.w mengizinkan hiburan yang menjadi amalan dalam sesuatu masyarakat.
najib-poco2.jpg
- Gambar Hiasan

ii. Cumanya, jika ada unsur yang tidak baik, baginda Nabi s.a.w menegur atau menapisnya. Sebab itu apabila baginda Nabi s.a.w mendengar wanita menyanyi dengan lirik
“Di sisi kami ada nabi yang mengetahui apa yang akan berlaku pada hari esok”. Baginda bersabda: “Jangan engkau kata begitu, katalah apa yang engkau katakan sebelum itu” (Riwayat al-Bukhari).
Ungkapan dalam lirik tersebut yang menyatakan bahawa Nabi s.a.w mengetahui apa yang akan berlaku esok adalah salah. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Maka, Nabi s.a.w membetulkan lirik itu, tetapi tidaklah pula mengharamkan nyanyian atau lirik lain yang tidak bercanggah dengan akidah atau hakikat yang sebenar.
iii. Muslim hendaklah tahu tentang keluasan Islam dalam hal ini. Nabi s.a.w apabila mengizinkan hiburan pertunjukan permainan pedang dan lembing dalam masjid pada hariraya, baginda menegaskan:
Agar Yahudi mengetahui bahawa dalam agama kita ada keluasan. Sesungguhnya aku diutuskan dengan agama yang lurus lagi mudah” (Riwayat Ahmad, dinilai sahih oleh al-Albani).
Maka, fatwa dalam hal tarian, senaman, permainan dan seumpamanya, hendaklah luas, tidak sempit dan berusaha melihat ruang keizinan yang diberikan oleh Islam. Apatah lagi kita yang hidup dalam masyarakat yang serba rencam dan pelbagai cabaran ini.

iv. Atas asas ini, -pada pandangan saya- tarian poco-poco adalah harus, melainkan jika seseorang itu mengamalkannya kerana ingin menghayati kepercayaan yang salah dari segi akidah. Jika setakat tarian kesihatan atau biasa tanpa sebarang kepercayaan yang salah, atau dicampuri perbuatan yang salah seperti arak, seks bebas dan seumpamanya, maka ia dibolehkan dari segi syarak dan tidak wajar diharamkan. Jika ada unsur yang salah, hendaklah dibuat seperti Nabi s.a.w iaitu membuang unsur yang buruk dan meninggalkan unsur yang baik.

v. Jika tarian poco-poco diharamkan atas asas asal-usulnya yang tidak islamik, sekalipun yang mengamalkan tidak meniru atau beriktikad perkara yang salah, maka nanti akan membawa kesan diharamkan aktiviti lain yang mempunyai latar yang tidak Islamik juga seperti tai-chi, chi-kung, kata tae-kwondo dan pelbagai lagi.

vi. Untuk itu, dengan menghormati S.S Mufti Perak dan Jawatankuasa Fatwa Perak, saya ingin menyatakan pandangan yang berbeza iaitu poco-poco yang tidak diamalkan dengan kepercayaan yang salah adalah diharuskan. Adapun, jika dilakukan dengan kepercayaan yang salah, atau diiringi perbuatan yang haram seperti arak dan seks bebas, maka kepercayaan dan amalan yang salah itu wajib dibuang, tarian yang memberikan kebaikan kepada kesihatan itu diizinkan.
Untuk artikel sebenar,klik sini 

Monday, 28 March 2011

PAI UNTUK PELAJAR - Bahagian Akidah Tingkatan 2 - Al-Wahid,Allah Maha Esa

Nota bergambar tajuk di atas untuk semua pelajar tingkatan 2 dan calon PMR khususnya di SMK Paka. Fahami betul-betul tajuk ini,walaupun nota ini ringkas tetapi penting untuk kita sebagai Muslim memantapkan ilmu akidah kita.




Saturday, 26 March 2011

EXCLUSIVE : Hadiah unik untuk Tn. Haji Kamaruddin pada Hari Persaraannya

Pada petang persaraannya...di rumahnya di Dungun.


Setiap tahun,di hari pertama berkhidmat di SMK Paka,wajah ceria dan senyuman Cikgu Din lah yang selalu menyambut saya dan rakan GSTT untuk kembali bertugas. Tidak dapat diungkapkan rasa penghargaan atas sokongan Cikgu Din pada kami GSTT sehingga mampu berkhidmat dalam tahun ke-4 di sini. Sempena persaraan beliau,teringin sekali saya hadiahkan sesuatu yang unik buatnya. Terima kasih kepada penganjur dan Cikgu Maulana kerana sudi memberi kepercayaan dan kesempatan. Yang penting Cikgu Din berasa gembira dan terharu atas sambutan ini. Selamat menempuh alam persaraan buat ayahanda Tuan Haji Kamaruddin bin Saman. 


Saksikanlah sekali lagi....



Friday, 25 March 2011

KULIAH PILIHAN - BERSIHKAN AKIDAH DARI AMALAN KARUT


Akidah adalah teras utama untuk menjadi seorang Muslim yang dekat dengan Allah. Asas kepada akidah ialah Tauhid iaitu kepercayaan kepada keesaan Allah yang mutlak. Seorang Muslim yang ingin dekat dengan Allah mestilah mempunyai kefahaman akidah yang kukuh dan bersih daripada segala unsur syirik dan khurafat.


KULIAH PILIHAN hari ini disampaikan oleh Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman,pensyarah Universiti Islam Antarabangsa yang juga merupakan seorang penasihat urusan muamalat professional khususnya dalam bidang perbankan Islam. 


Klip video ceramah beliau ini menyentuh tentang pantang-larang masyarakat Melayu yang berunsur karut dan bertentangan dengan akidah yang sebenar. Anggaplah ini sebagai teguran kepada semua pembaca blog ini termasuk saya sendiri. Semoga kita jauhi amalan-amalan yang disebutkan ini. 




Antara amalan-amalan pantang larang yang menyalahi akidah menurut beliau:-
  • Kepercayaan bahawa apabila isteri sedang mengandung,suaminya tidak boleh mengasari binatang kerana khuatir terkena pada anak yang dikandungkan itu.
  • Apabila rama-rama masuk ke dalam rumah dipercayai ada orang akan datang ke rumah. Wujudnya unsur percaya pada kuasa alam (animisme) dalam kepercayaan ini.
  • Gatal tangan bermakna ada rezeki hendak masuk.
  • Gelas atau kaca pecah menandakan perkara buruk akan berlaku. Ini dikatakan berasal dari kepercayaan Hindu seperti yang diakui oleh bekas penganutnya.
  • Orang yang menghafal Quran tidak boleh lalu bawah ampaian,kelak hilang hafalannya. Ini tiada asas dalam Quran ataupun hadis. Barangkali orang dahulu kala berpesan sedemikian kerana risau terpandang aurat perempuan yang sedang menyidai kain ketika itu.
  • Tidak boleh melihat ombak kerana setiap ombak yang menghempas pantai akan menarik ilmu seseorang ilmuan sehingga kurang ilmunya. Tiada dalil yang mendakwa sedemikian. 

 Sama-samalah kita berdoa agar kita sentiasa diberi pengetahuan untuk membersihkan akidah kita dari pencemaran pemikiran yang merosakkan. Amiiin!!!

Sunday, 20 March 2011

PAI UNTUK PELAJAR - Bahagian Ibadat T1 - Wuduk

Seperti yang telah dijanjikan kepada pelajar-pelajar saya dari tingkatan 1 Bestari dan 1 Ehsan,nota untuk tajuk-tajuk dalam kelas hari ini saya ringkaskan dalam bentuk powerpoint. Semoga nota ini dapat membantu mempelajari tajuk WUDUK insya Allah. Pelajar-pelajar lain juga dialu-alukan untuk belajar bersama. Sebarang soalan sila ajukan dalam bentuk komen di bawah atau chat di 'sidebar' sebelah kanan.





Friday, 18 March 2011

KULIAH PILIHAN - KELEBIHAN SURAH AL-IKHLAS


Sempena Jumaat yang mulia ini,digalakkan kita mempertingkatkan ibadah terutama sekali ibadah-ibadah khusus seperti solat dan perkara-perkara sunat yang lain. Ada ibadah-ibadah tertentu yang pada zahirnya nampak begitu ringkas namun ganjarannya di sisi Allah sangat besar seperti menyempurnakan wudhu dan membaca beberapa potong ayat al-Quran. Antara ayat-ayat yang besar ganjaran bacaannya ialah Surah al-Ikhlas. 

Kuliah hari ini disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus,seorang ulama terkenal di negeri Terengganu kita ini. Sama-sama kita ikuti petikan kuliah beliau.


Antara intisari perbincangan beliau :-
  • Kelebihan pahala Surah al-Ikhlas ialah,jika dibaca 3 kali pahalanya menyamai bacaan seluruh al-Quran al-Quran. 
  • Imam Hambali Rahimahullah pernah berkata bahawa sesiapa yang  lalu di kawasan perkuburan lalu dibacanya Surah al-Ikhlas 11 kali maka pahalanya menyamai jumlah jenazah yang tertanam di situ (wallahu aa'lam).
  • Isi kandungan utama surah ini ialah berkenaan akidah yang betul iaitu Tauhid - kepercayaan kepada keesaan Allah.
  • Asas utama dalam Islam yang perlu didahulukan ialah mengenal Allah(Ma'rifatullah). Itulah pokok ilmu aqidah dalam Islam. 
  • Kita perlu mempelajari aqidah yang betul kerana aqidah yang salah akan membuatkan amal kita tidak diterima oleh Allah. Oleh itu sepertimana dalam ibadat,kita juga perlu mempelajari perkara-perkara yang boleh membatalkan aqidah supaya dapat dijauhi perkara tersebut.
  • Orang yang tidak kenal Allah,tidak akan rasa cinta pada Allah. Orang yang tidak mengenali Tuhan juga tidak akan gerun pada-Nya. Kerana itulah manusia tidak takut untuk meninggalkan suruhan-Nya dan berani melakukan kemungkaran.
  • Ibadah ringkas seperti membaca Surah al-Ikhlas 3 kali merupakan perkara yang sangat mudah untuk dilakukan,tapi masih jarang dilakukan. Ini kerana beratnya dosa seorang insan,sehingga menghilangkan rasa ringan untuk berbuat ibadah.


Wallahu aa'lam.


p.s. ceramah Ustaz Azhar disampaikan dalam loghat Terengganu pekat. Bagi sesetengah orang,mungkin sukar untuk memahami beberapa perkataan tertentu. Bagi yang tertanya-tanya....perkataan nabasiti bermaksud universiti.

Thursday, 17 March 2011

TANYA TENTANG ISLAM - Petikan Soal Jawab Bersama Dr.Mashitah Ibrahim

Untuk segmen Tanya Tentang Islam kali ini,saya ingin memetik sesi soal jawab agama dalam akhbar Harian Metro untuk tatapan kita bersama. Antara pakar yang dipilih Harian Metro untuk mengulas isu-isu agama ialah Y.B. Senator Dr. Mashitah Ibrahim

Beliau mula terkenal sebagai seorang selebriti agama setelah muncul di TV1 untuk mengendalikan rancangan TV khas di bulan Ramadan. Pada masa yang sama beliau juga seorang ahli perniagaan dan juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia(UIAM). 
Best time of our lives


Saya boleh dikatakan beruntung kerana sempat belajar dalam kelas Science of Quran II yang diajar oleh beliau ketika semester pertama saya di UIAM Kampus Gombak. Biarpun manis pada pandangan mata,beliau sebenarnya sangat tegas ketika mengajar. Kalau mana-mana pelajar lelaki yang malu hendak mengaji,gelaran-gelaran sinis pasti hinggap di dahi. Begitulah yang pernah berlaku,sehingga saya pun digelar 'Pak Andak'. 


Untuk biodata penuh beliau,sila klik di bawah.
Biodata YB Senator Dr. Mashitah Ibrahim


Berikut merupakan beberapa soal jawab bersama beliau :-


Mole....
HUKUM MEMBUANG TAHI LALAT
SOALAN: ADAKAH haram membuang tahi lalat di muka dan adakah perbuatan itu seperti mengubah ciptaan Allah? Saya mempunyai banyak tahi lalat hidup di muka dan sentiasa membesar seiring dengan usia saya.Keadaan itu membuatkan saya berasa sangat malu untuk berdepan orang ramai, malah saya juga pernah diejek oleh rakan ketika bersekolah.
ATHIRAH
Kemaman



JAWAPAN : Merubah kejadian yang dimaksudkan dalam hadis larangan Rasulullah merujuk kepada perbuatan wanita zaman Jahiliah yang menyambung rambut, mencukur muka, membuat tatu dan mengasah gigi dengan tujuan menipu orang ramai akan usia sebenar mereka supaya kelihatan muda dan cantik untuk memburu lelaki dengan tujuan tidak baik. Perbuatan menghilangkan sebarang keaiban di wajah seperti membuang tahi lalat yang dimaksudkan dengan tujuan kesihatan dan perubatan adalah diharuskan.
Isteri Abu Ishaq datang kepada Aisyah R.A dan bertanya kepadanya apakah harus baginya mencantikkan dirinya, Saidatina Aisyah menjawab: “Hilangkan semua yang aib daripada dirimu apa yang termampu.”




'Tanpa alkohol' satu label perniagaan
HUKUM ALKOHOL 
SOALAN : SAYA sedia maklum bahawa umat Islam dilarang menggunakan wangian yang mengandungi alkohol ketika bersolat. Namun, bagaimana pula dengan ubat yang disapu pada badan kita yang juga mengandungi bahan itu? Adakah kita juga dilarang menggunakan ubat berkenaan?
ROY
Sabak Bernam
 


JAWAPAN : Alkohol yang dihasilkan daripada arak adalah haram diguna dan diminum. Namun, ada lagi dua jenis alkohol iaitu alkohol metanol dan etanol yang dihasilkan daripada tumbuhan dan bijirin.

Alkohol ini digunakan dalam minyak wangi dan ubat-ubatan. Ia sudah difatwakan sebagai harus digunakan. Sama seperti alkohol dalam tapai yang boleh dimakan ketika proses menjadi tapai tetapi apabila bertukar menjadi arak, ia haram diminum.




BATASAN AURAT
SOALAN : SAYA belajar di universiti tempatan dan bercampur dengan rakan bukan Islam. Apakah hukumnya tinggal serumah dengan orang bukan Islam dan batas aurat dengan orang bukan Islam?
IZA
Kuantan, Pahang


 



JAWAPAN : Orang Islam dibolehkan berkawan dengan bukan Islam. Mereka bukan najis, bahkan mereka juga makhluk Allah dan tidak salah tinggal serumah dengan bukan Islam. 
Batas aurat dengan wanita bukan Islam berbeza ikut keadaan. Jika diyakini dia seorang yang ‘thiqah’ iaitu boleh dipercayai, aurat dengan wanita bukan Islam sama seperti wanita sesama Islam iaitu antara pusat dan lutut saja. Bagaimanapun, jika ada keraguan mengenai mereka dan dikhuatiri akan diceritakan pada orang lain mengenainya, aurat adalah semua anggota kecuali muka dan tangan.



Kucing disukai oleh Abu Hurairah
KUCING BUKAN NAJIS
SOALAN : SAYA ingin mendapatkan kepastian berkenaan ibadat wuduk dan solat. Adakah terbatal wuduk jika kita memegang haiwan peliharaan seperti kucing, arnab dan lain-lain? Adakah sah solat jika pada pakaian kita ada bulu kucing?
Ada pendapat menyatakan tidak sah kerana bulu kucing yang gugur dan melekat pada pakaian serta bulu yang tercabut daripada mana-mana haiwan yang haram dimakan dikira bangkai dan najis, lantas menyebabkan solat tidak sah jika ada bulu berkenaan pada pakaian.
Jika demikian, bagaimana pula jika seseorang itu hanya menyedari ada bulu haiwan pada pakaiannya, sedangkan dia sudah selesai menunaikan solatnya? Perlukah ia mengulangi solatnya?
ADLI 
Kuching,Sarawak

JAWAPAN : Pertamanya, kucing bukan haiwan yang najis, namun ia haram dimakan. Rasulullah SAW ada menyebut bahawa kucing termasuk dalam binatang yang selalu berkeliaran dengan manusia, jadi bulunya tidak najis.
Pada zaman nabi, ada seorang sahabat yang selalu membawa kucing dalam poketnya sehingga digelar Abu Hurairah.

Tidak pula diriwayatkan dia disuruh membasuh bulu kucing jika ia najis. Maknanya tidak perlu diulang solatnya kerana ia sah.




Sensitif
ANJING MANDI DI LAUT
SOALAN : BARU-BARU ini ketika saya mandi di pantai, ada seorang lelaki memandikan anjingnya pada jarak hanya 100 meter dari saya. Adakah saya perlu samak?
ASMA
Kota Bharu



JAWAPAN : Air laut yang terbentang luas sudah menyucikan keadaannya. Jika saudara nampak ada anjing yang mandi berdekatan, saudara perlu jauhkan jarak diri jika rasa tidak selesa tetapi badan tidak perlu disamak.

Wednesday, 16 March 2011

PAI UNTUK PELAJAR -Tajuk Akhlak T2 - Nikmat dan Musibah Ujian Kehidupan


Untuk semua pelajar tingakatan 2 Amanah dan 2 Dinamik. Boleh rujuk powerpoint di bawah untuk nota ringkas tajuk Nikmat dan Musibah Ujian Kehidupan. Pelajar lain juga dialu-alukan untuk gunakan nota di bawah sebagai bacaan tambahan. 


p.s. ada sedikit kesilapan berlaku semasa proses upload powerpoint ini ke web. Jika terdapat sebarang kekurangan saya memohon maaf. Insya Allah akan diperbaiki kelemahan ini untuk nota akan datang. Terima kasih.

Monday, 14 March 2011

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

Dalam kegilaan penerbit filem Melayu menayangkan filem-filem hantu,muncullah Hikayat Merong Mahawangsa yang menampilkan kelainan. Secara jujurnya,asalnya saya tidaklah terlalu nak mengagungkan sangat filem ini(kerana ada kelemahannya) tapi saya akui filem ini layak dilabel sebagai epik yang menghiburkan. Tahniah Yusri...Tahniah KRU.


Apa yang menarik bagi saya ialah cerita ini bermula dengan 'visual' seorang Raja berpakaian tradisi ala Thai. Sambil bercerita(narrating) dia juga menulis ceritanya dalam manuskrip tulisan jawi. Malah,hikayat ini bermula dengan lafaz Bismillah. Mula-mula saya agak keliru,kerana semua maklum bahawa Merong Mahawangsa beragama hindu. Dihujungnya baru saya tahu bahawa yang bercerita itu adalah Sultan Mudzaffar Shah. Dalam sejarah Melayu,baginda adalah keturunan Merong Mahawangsa dan merupakan raja Kedah yang pertama memeluk Islam. Namanya sebelum Islam ialah Phra Ong Mahawangsa

Walaupun filem ini tidak menghuraikan langsung tema agama anutan masyarakat pada zaman itu,saya perasan beberapa perkara menarik tentang perkara tersebut. Antaranya:-


1. Merong Mahawangsa mendakwa dirinya adalah keturunan Alexander The Great dari Greek. Alexander The Great dalam sejarah Barat adalah seorang maharaja beragama 'pagan' iaitu penyembah dewa dan berhala.
Dikatakan keturunan Iskandar Zulkarnain.
2. Karakter Merong Mahawangsa dalam filem mula muncul di Goa,India. Dia dikatakan sebagai pelayar yang hebat yang telah mengembara ke merata tempat. India ialah tempat lahirnya agama Hindu dan Buddha yang menjadi anutan masyarakat Asia ketika itu.
Street fight ala Ong Bak
3. Dalam filem ini,Putera dari Rom dan Puteri dari Dinasti Han,China telah dijodohkan untuk menggabungkan dua dinasti terhebat dunia ketika itu. Dalam sejarah dunia,Rom dan China adalah tamadun yang maju dan mempunyai sistem kepercayaan yang unik untuk bangsa itu sahaja. Kepercayaan seperti Taoism dan Confucianism yang lahir di China masih wujud hingga kini.
Kostum yang baik,kecuali 'jarum' di pinggangnya.
4. Lanun Garuda (sebagai ganti Burung Garuda dalam hikayat sebenar) ditakuti oleh penduduk Langkasuka kerana ketuanya,Taji,boleh mengubah cuaca dengan kuasa jampi dan perbomohannya. Amalan sebegini dipanggil ANIMISME,dimana penganutnya menyembah alam dan percaya bahawa dewa-dewa berkuasa atas alam dan sekitarnya.
Langkah yang bijak-menggantikan Burung Garuda dengan Lanun Geruda.
5. Karakter-karakter utama kerap mengucapkan 'By The GODS' menunjukkan kepercayaan watak-watak lakonan mereka itu bukan beragama Islam. Seorang Muslim tidak akan bersumpah dengan nama tuhan-tuhan,kerana kepercayaan kita adalah Tauhid iaitu Tuhan itu Satu,Allah. 

6. Penulis hikayat dalam cerita ini ialah Sultan Muzaffar Shah,dulunya Phra Ong Mahawangsa. Sebelumnya sudah ada 6 raja yang lain tapi tidak memeluk Islam iaitu Raja Merong Mahawangsa, Raja Ong Mahapudisat, Raja Seri Mahawangsa, Seri Maha Inderawangsa, Raja Ong Maha Perita Deria (juga dikenali sebagai Raja Bersiong) dan  Raja Phra Ong Mahapodisat. 


Begitulah serba sedikit yang dapat saya perhatikan. Apa-apa pun filem ini sekadar hiburan. Filem ini saya beri rating 3/5. 

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA


Tengok,tengok jugak....solat jangan tinggal!!!

Sunday, 13 March 2011

Tsunami - Bencana Alam yang Membawa Peringatan

Teringat saya dalam sebuah buku yang pernah saya suatu ketika dahulu menceritakan tentang pengalaman ahli geologi di Pakistan setelah kejadian gempa bumi pada kurun yang lepas. Untuk menyedarkan rakyat Pakistan tentang langkah-langkah berjaga-jaga ketika gempa bumi,sekumpulan pakar geologi Barat telah dibawa ke Pakistan dan mengajar tentang sains geologi.

Mereka menerangkan gempa bumi dan gelinciran ini disebabkan oleh pergerakan plat tektonik bumi yang bertentang arah lalu bertembung. Namun,golongan setempat pula mempunyai pendapat mereka sendiri. Kata mereka,kejadian ini disebabkan oleh kemurkaan Allah. Berlakulah pertentangan pendapat antara tradisionalis Pakistan dan Geologis. 


Masjid Baitur Rahman yang terselamat dari tragedi Tsunami 2004
Ketika tragedi Tsunami Aceh 2004 berlaku,ramai yang mengatakan ia adalah bala yang terjadi kerana kemurkaan Allah. Apabila sebuah masjid terselamat daripada bencana itu,maka ramailah yang mempercayai yang sedemikian. 




Kini,Jepun pula dilanda gempa bumi 8.9 pada skala Richter yang mengakibatkan tsunami setinggi 10 meter. Kemusnahan yang berlaku lebih menakutkan hingga meyebabkan kehilangan 1300 nyawa ,kerugian USD52 billion dan sebuah reaktor nuklear di Fukushima meletup. 
tsunami menelan semua di hadapannya



Reaktor nuklear Tokyo Electric Power Co’s (TEPCO) Fukushima Daiichi meletup


Kita doakan semoga diselamatkan mereka yang berada di sana. Hanya Allah yang tahu betapa gerunnya menghadapi situasi hidup mati seperti itu.  Ketika 'entry' ini ditulis,satu lagi gempa bumi 6.8 magnitud telah melanda Honshu,Jepun pada jam 9.26 pagi.

Sebagai Muslim,kita patut mengambil peringatan dari alam kerana ia merupakan tanda kekuasaan Allah. Sama ada dalam bentuk keindahan dan keajaiban,mahupun dalam bentuk bencana dan kemusnahan,semuanya adalah tazkirah(peringatan) supaya kita tidak lalai dari mengingati Allah. 


Kedahsyatan bencana sepatutnya membuatkan kita lebih peka dengan pemuliharaan alam sekitar. Tangan-tangan manusialah yang menjadi punca kerosakan bumi Allah ini.

Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi; dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi; dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri

Sebahagian dari bencana alam berpunca dari kekufuran dan maksiat yang dilakukan manusia sendiri seperti firman Allah dalam Surah al-ankabut ayat 40 :

Maksudnya : Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi; dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi; dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.
 
Kadang-kadang kita merasakan musibah orang lain tiada kena mengena dengan kita seolah-olah satu drama dalam media massa. Di situla kita patut risau,kerana mungkin peringatan Allah ini sudah jelas tapi kita yang sengaja membutakan pandangan kita kepada-Nya.